Fitbit Flex - en recension.

Publicerad 19.05.2014 kl. 19:13

För ungefär en och en halv vecka sedan fick jag ett trevligt paket på posten. Det innehöll en Fitbit Flex som jag fått via bloggen för att recensera. Det är alltså frågan om ett aktivitetsarmband (i stil med Polar Loop som också är rätt så känt).

 

Såhär ser mitt armband ut. Svart och stilrent.

 

Armbandet är som en mer avancerad stegräknare. Det mäter mina steg, sträckan jag rört mig, förbrukade kalorier och aktivitetsnivå. Dessutom mäter det kvaliteten på min sömn (om jag varit vaken/rastlös under natten).

 

Fördelen med att ha ett armband istället för en traditionell stegräknare (förutom att stegräknaren inte loggar sömnen) är att armbandet kan sitta på dygnet runt, hela tiden (också i duschen). En stegräknare är jobbig att flytta då man byter kläder, vilket jag gör flera gånger per dag, och den funkar inte heller speciellt bra till klänning och ser inte snygg ut då man har en tightare tröja. Flexen är stilren och passar till det mesta och eftersom den inte har en display utan endast lysdioder som bara lyser då man knackar på armbandet, så märks den knappt av alls.

 

Datan loggar man på fitbit.com och allt överförs trådlöst och automatiskt. På sidan kan man sedan lätt följa med hur målen uppfylls. Jag har ett mål på 15000 steg per dag, 12 km till fots och 90 väldigt aktiva minuter. Där finns också ett kalorimål, men det bryr jag mig inte om. Det här har varit väldigt motiverande och bra för mig nu då jag inte riktigt kan träna som vanligt.

 

Här är en skrämdump från mitt konto. Då målen uppnåtts får man alltså ett "hurra".

 

Jag ser flera fördelar med det här aktivitetsarmbandet. Den första är den motiverande delen. Jag har gått på flera promenader bara för att komma upp i tillräckligt antal steg och jag har kommit mig ut på pass som jag annars inte skulle ha utfört eftersom det är så tungt just för att jag har det här armbandet. För mig minskar det alltså risken att jag försoffas nu då jag inte är på den nivå jag skulle vilja vara.

 

För någon som tränar hårdare, eller för mig själv då jag kommer upp i normal nivå igen, så tycker jag att sömnbiten och perioderna mellan träningspassen kan vara viktiga att följa med. Det är lätt hänt att återhämtningen släpar efter då man tränar hårt och med hjälp av detta kan man se till att sömnen är tillräcklig och kvalitativ, samt att tiden mellan hårda träningspass är tillräckligt "inaktiv" (även om det ordet har en negativ klang).

 

Jag är alltså riktigt nöjd med min Flex och jag tycker att mätningarna funkar bra. Jag har kollat stegen med en stegräknare och distansen med GPS och de stämmer förvånansvärt bra. De aktiva minuterna beräknas genom att man ska ta ett visst antal steg per minut för att det ska räknas som en aktiv minut och det funkar också bra. Om man cyklar eller gymmar kan man fylla i det på nätet själv och får på så sätt aktiva minuter också för den tiden, trots att man inte tar speciellt många steg. På det stora hela rekommenderar jag Fitbiten alltså!

 

Kommentarer (1)
Spamfilter
Skriv siffran 8 med bokstäver?
Gör man något med en sån om man inte tränar lika hårt som du? Tänkte mer för en som tränar någorlunda regelbundet, men inte riktigt samma nivå ändå.
Pettson19.05.14 kl. 20:41
Absolut! Målgruppen är nog i första hand folk som rör sig för att gå ner i vikt eller för att förbättra hälsan. Just nu tränar jag inte speciellt mycket (med mina mått mätt i alla fall), men jag tycker armbandet motiverar till att röra på mig mer. Man kan själv välja sina mål, jag har som sagt 15000 steg/12 km/90 väldigt aktiva minuter per dag, men de siffrorna kan man ställa in som man behagar. Gillar man siffror och statistik så är det jätteroligt :)
19.05.14 21:18

 

Foto: Tor Wennström, Hbl.

 

Jag heter Johanna och jag är en löpare. Faktum är att jag är en ultralöpare. Jag har sprungit ultralopp på upp till 48 timmar och tror inte att det finns någon gräns för hur långt man kan springa. Ni får gärna kontakta mig på: johanna.hedvik [ät] gmail.com



Personbästa:

Halvmaraton 1:36:52 (2013)
Maraton 3:29:26 (2012)
100 km 9:03:43 (2013)
6 timmar 63,054 km (2009)
(Inofficiellt ~68 km (2013))
24 timmar 162,73 km (2010)
(Inofficiellt ~170 km (2012))
48 timmar 251,2436 km (2011)