Två gånger om dagen. I tolv veckor.

Publicerad 04.07.2016 kl. 11:49

Jag har en längre tid haft lite problem med min ena akillessena (eller egentligen båda, men höger är värre). Det har varit bra ibland och lite mindre bra ibland, men aldrig så illa att jag inte kunnat springa eller gå. Det har varken blivit bättre eller sämre av att springa, men för några veckor sen fick jag faktiskt riktigt ont under, men framförallt efter, ett långpass. Dagen efter kunde min naprapat konstatera att min högra akillessena är kroniskt inflammerad.

 

Kronisk hälseneinflammation är inte så drastiskt som det låter. Det betyder inte att jag inte kan bli bra igen och det betyder inte att jag inte kan springa. Däremot blev jag ordinerad excentriska tåhävningar två gånger om dagen. 3*15 per ben varje gång. Det innebär att jag gör tåhävningar en kvart om dagen. Hittills har jag samvetsgrant gjort dem i två veckor, och det är varken till eller från i smärtgrad.

 

Jag gör excentriska tåhävningar med böjt ben, men går inte ner med hälen lägre än tårna (alltså inte så som på bilden).

 

Springa har jag fortsatt göra. "Efter mående", sa min naprapat. Men han sa också att jag helst ska blanda löpning och gång då jag springer längre, så att hälsenan får återhämta sig lite mellan varven, och det har jag gjort. Förra veckan sprang jag hela sex gånger, så det kan förklara varför hälsenorna protesterade lite mer än vanligt under gårdagens långpass, även om det aldrig blev outhärdligt på något sätt.

 

Om inte tolv veckor av excentriska tåhävningar hjälper så kommer jag nog att testa på stötvågsbehandling. Jag är optimistisk och tror inte att det här kommer att vara obotbart, och även om det skulle vara det, så kan jag ju faktiskt springa.

Kommentarer (3)
Spamfilter
Skriv siffran 6 med bokstäver?
Vänta inte på stötvågen! Jag hade problem i flera års tid och efter 4 behandlingar med stötvåg var hälsenorna som nya! Kan varmt rekommendera!!
Anna04.07.16 kl. 18:27
Mina är också bråkiga väldigt ofta, men fick tipset att rulla dom med en "dubbelboll" (alex tejpade ihop två tennisbollar i varandra, funkar perfekt) och skillnaden är enorm. Också att tänja vaderna i sängen före jag stiger upp är bra. Hoppas du blir frisk fort! Hur långt på streaken är du?
Fua28.11.16 kl. 18:01
kämpa på!
Andalucia Wanderlust05.06.17 kl. 14:59

 

Foto: Tor Wennström, Hbl.

 

Jag heter Johanna och jag är en löpare. Faktum är att jag är en ultralöpare. Jag har sprungit ultralopp på upp till 48 timmar och tror inte att det finns någon gräns för hur långt man kan springa. Ni får gärna kontakta mig på: johanna.hedvik [ät] gmail.com



Personbästa:

Halvmaraton 1:36:52 (2013)
Maraton 3:29:26 (2012)
100 km 9:03:43 (2013)
6 timmar 63,054 km (2009)
(Inofficiellt ~68 km (2013))
24 timmar 162,73 km (2010)
(Inofficiellt ~170 km (2012))
48 timmar 251,2436 km (2011)