Pistols.

31.03.2012 kl. 13:50
Jag har ett mål med min benstyrketräning och det är att kunna utföra Pistols. I första hand utan vikter, men kanske någon gång i framtiden också med vikter. Här är en video med en som först visar Pistols utan vikter och sen avancerar till riktigt svåra varianter. Se den om ni vill imponeras och inspireras.

 

Eftersom jag är långtifrån att klara av att utföra Pistols i dagsläget så gör jag andra övningar som förhoppningsvis ska ta mig en bit på vägen. Dels brukar jag göra enbensknäböj på en stol då jag försöker gå så långt ner att det "fria benet" nuddar i golvet. Den andra övningen jag brukar ta till är Bowlaren:


Utgångposition i Bowlaren.


Andra positionen i Bowlaren.

I Bowlaren ska man alltså stå på ett ben och böja överkroppen framåt (och böja benet samtidigt förstås) och nudda med fingrarna i golvet utan att det fria benet (eller foten) rör i underlaget. Den blir riktigt jobbig efter ett tag den också. Allt för att klara Pistols alltså (och förstås för att få starka löparben!).
Kommentarer (2)
Spamfilter
Skriv siffran 1 med bokstäver:
Jag får ont i knäna bara av att titta på klippen! Men bra tips för övrigt, lite mer benstyrka behöver jag...
Shaman31.03.12 kl. 15:34
Ja, jag vet, det känns helt omöjligt i dagsläget. Jag kommer i princip ingenstans då jag försöker gå ner i Pistols-ställning, just p.g.a knäna. Men jag tror ju att det har en hel del med benstyrka att göra, så kanske kanske en dag :)
01.04.12 12:14
Hipp hipp hurray
Chris09.09.18 kl. 18:40

 

Foto: Tor Wennström, Hbl.

 

Jag heter Johanna och jag är en löpare. Faktum är att jag är en ultralöpare. Jag har sprungit ultralopp på upp till 48 timmar och tror inte att det finns någon gräns för hur långt man kan springa. Ni får gärna kontakta mig på: johanna.hedvik [ät] gmail.com



Personbästa:

Halvmaraton 1:36:52 (2013)
Maraton 3:29:26 (2012)
100 km 9:03:43 (2013)
6 timmar 63,054 km (2009)
(Inofficiellt ~68 km (2013))
24 timmar 162,73 km (2010)
(Inofficiellt ~170 km (2012))
48 timmar 251,2436 km (2011)